Bijtelling en pseudo-eindheffing nieuws: waarom elektrisch rijden loont

Body

Hier wordt nog aan gewerkt, niet delen

De Tweede Kamer heeft fiscale maatregelen aangenomen die werkgevers moeten stimuleren om werknemers vaker in een elektrische auto te laten rijden. De bijtelling voor elektrische auto’s blijft daarom langer lager dan gepland, terwijl werkgevers vanaf 2027 een extra belasting (pseudo‑eindheffing) gaan betalen als zij werknemers een brandstofauto van de zaak geven die ook privé wordt gebruikt

Deze combinatie van maatregelen moet de overstap naar elektrisch aantrekkelijker houden en werkgevers tegelijk prikkelen om bewust te kiezen voor uitstootvrij rijden. In dit overzicht lees je wat er verandert en wat dit concreet betekent voor jouw situatie.

Deze informatie is gebaseerd op de gegevens die momenteel bekend zijn. Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de gevolgen van eventuele wijzigingen in wet- of regelgeving.

Bijtelling elektrische auto blijft lager: wat verandert er voor jou?

De bijtelling voor elektrische auto’s zou per 1 januari 2026 omhooggaan naar 22 procent, gelijk aan brandstofauto’s. Dat plan is van tafel. De Tweede Kamer heeft ingestemd met een voorstel waardoor zakelijke EV-rijders voorlopig kunnen blijven rekenen op een lager bijtellingspercentage.

Nieuwe EV-bijtelling 

  • In 2025: 17% over de eerste 30.000 euro van de fiscale waarde, daarboven 22%

  • In 2026: 18% over de eerste 30.000 euro van de fiscale waarde, daarboven 22%

  • In 2027: 20% over de eerste 30.000 euro van de fiscale waarde, daarboven 22%

  • Vanaf 2028: 22% over de volledige fiscale waarde

Elektrisch rijden blijft daarmee ook de komende jaren financieel aantrekkelijk voor zakelijke rijders.

wagenpark-pseudo-eindheffing-AutoHaarhuis

Pseudo-eindheffing voor werkgevers

Naast het bijtellingsbesluit is er een tweede fiscale wijziging: de invoering van de pseudo-eindheffing voor werkgevers per 1 januari 2027. Werkgevers die werknemers een brandstofauto ter beschikking stellen die ook privé wordt gebruikt (waarbij woon-werkverkeer ook als privé telt) krijgen te maken met een pseudo-eindheffing per 1 januari 2027.

Zo werkt het:

  • Voor auto’s tot 25 jaar oud: 12% belasting over de fiscale waarde.

De maatregel moet werkgevers stimuleren om sneller over te stappen op een elektrisch wagenpark. Voor bestaande leasecontracten geldt een overgangsregeling tot 1 juli 2030.

Deze wijziging kan financiële impact hebben voor werkgevers, afhankelijk van de grootte en samenstelling van het wagenpark.

Werkgevers die een brandstofauto op naam van het bedrijf ter beschikking stellen aan werknemers die meer dan 500 kilometer privé of woon-werk rijden, krijgen te maken met een extra heffing.

Voor zakelijke brandstofauto’s die vóór 1 januari 2027 aan een werknemer zijn toegewezen, geldt een overgangsregeling tot 1 juli 2030.

duidelijk-rekenvoorbeeld-pseudo-eindheffing-AutoHaarhuis-Lease.jpg

Rekenvoorbeeld: wat kost de pseudo‑eindheffing voor een werkgever met brandstofauto's?

Een werkgever die een brandstof- of hybride auto met een fiscale waarde van 50.000 euro ter beschikking stelt aan een werknemer die er ook privé mee rijdt, krijgt vanaf 1 januari 2027 te maken met de pseudo eindheffing. Deze heffing komt neer op ongeveer 500 euro per maand en staat volledig los van de bestaande autokosten. De maandelijkse leaseprijs, brandstof, verzekering, motorrijtuigenbelasting en eventuele onderhouds en schaderisico’s blijven gewoon doorlopen. De pseudo eindheffing vormt daarmee een duidelijke extra kostenpost voor werkgevers die brandstofauto’s in het wagenpark willen blijven aanbieden.

AutoHaarhuis - MRB elektrische auto's

Wat betekent dit voor jou?

  • Berijders van elektrische auto’s: profiteren de komende jaren van lagere bijtelling.

  • Leaserijders met brandstofauto: geen directe wijziging in bijtelling, maar dit kan op termijn invloed hebben op het beleid van werkgevers.

  • Werkgevers: moeten rekening houden met de pseudo-eindheffing vanaf 2027 bij brandstofauto’s die ook privé worden gebruikt.

Wil je weten wat deze wijzigingen voor jouw situatie betekenen? Ons team van Haarhuis Autolease denkt graag met je mee.

Veelgestelde vragen over bijtelling en de pseudo-eindheffing

Kan ik door deze regels beter voor elektrisch kiezen?

In veel gevallen wel. De bijtelling blijft gunstiger dan bij brandstofauto’s en de nieuwe werkgeversheffing maakt een EV voor bedrijven vaak financieel logischer. Klik hier voor ons aanbod EV's

Wat betekent dit voor mij als leaserijder?

Voor jou verandert er weinig. Je bijtelling blijft gebaseerd op de EV-percentages die tot 2028 gelden. Wel kan je werkgever zijn beleid aanpassen vanwege de kostenstijging bij brandstofauto’s.

Wat moet ik als werkgever nu doen?

Het is verstandig om je wagenpark te analyseren en te kijken welke voertuigen na 2027 extra kosten gaan opleveren. Veel bedrijven stappen hierdoor versneld over op elektrische modellen. Heb je vragen wij helpen je graag.

Is er een overgangsregeling voor bestaande leasecontracten?

Ja. Brandstofauto’s die vóór 1 januari 2027 aan een werknemer zijn toegewezen vallen pas vanaf 1 juli 2030 onder de pseudo-eindheffing.

Geldt de heffing ook voor elektrische auto’s?

Nee. De pseudo-eindheffing geldt alleen voor personenauto’s met CO₂-uitstoot, zoals benzine-, diesel- en hybride auto’s.  Elektrische auto’s vallen dus buiten deze extra belasting.

Geldt de pseudo-eindheffing ook als ik onder de 500 privékilometers blijf?

Ja. Voor deze regeling telt woon-werkverkeer als privégebruik. Daardoor valt vrijwel elke zakelijke rijder met een brandstofauto alsnog onder de heffing.

Heeft de pseudo-eindheffing invloed op mijn eigen bijtelling als werknemer?

Nee. De pseudo-eindheffing is uitsluitend een werkgeversheffing. De bijtelling voor werknemers blijft hetzelfde. Wel kan een werkgever door hogere kosten andere keuzes maken in het aanbod van zakelijke auto’s.

Wat betekent de pseudo-eindheffing voor werkgevers?

Werkgevers die een brandstofauto ter beschikking stellen aan werknemers die privé rijden, betalen vanaf 1 januari 2027 een extra heffing. Die bedraagt 12% van de fiscale waarde en komt bovenop de leasekosten en overige autokosten.

Is elektrisch rijden door deze wijzigingen nog steeds voordelig voor zakelijke rijders?

Ja. De aanpassing voorkomt dat EV’s ineens even duur zouden worden als brandstofauto’s. De lagere schijf tot €30.000 blijft de komende jaren bestaan, waardoor elektrisch rijden fiscaal aantrekkelijk blijft voor zakelijke rijders.

Gaat de bijtelling voor elektrische auto’s nu omhoog of omlaag?

De bijtelling voor EV’s stijgt geleidelijk in plaats van in één keer. In 2026 betaal je 18% bijtelling over de eerste €30.000 van de fiscale waarde. In 2027 wordt dat 20%. Pas in 2028 geldt 22% over de volledige fiscale waarde.

Gelden grijze kenteken auto's als uitzondering op de pseudo-eindheffing?

Ja. Bestelauto’s op grijs kenteken vallen onder de uitzonderingen en zijn dus níet belast met de pseudo‑eindheffing; die geldt alleen voor fossiele personenauto’s van de zaak die ook privé worden gebruikt. Óók als een werknemer er privé mee rijdt en er gewoon bijtelling over betaalt. De pseudo‑eindheffing richt zich specifiek op fossiele personenauto’s van de zaak, niet op bestelauto’s.

Wij denken met je mee

Onze lease specialisten helpen je graag om de impact van deze maatregelen in kaart te brengen. Zo weet je precies welke keuze het best bij jouw situatie past.

Bel of mail snel, persoonlijk en zonder omwegen.