Distributieketting vervangen

De distributieketting. Daar draait het om!
De distributieketting zit diep in het motorblok en doet hetzelfde werk als een distributieriem: hij zorgt dat alles in de motor op het juiste moment beweegt. Een ketting gaat vaak langer mee, maar vervangen is wel een grotere klus. Dat maakt het belangrijk om goed te weten wanneer vervanging nodig is en wat erbij komt kijken.

Distributieketting

Wanneer vervangen?

Een distributieketting slijt langzaam. Vaak na 100.000 tot 150.000 kilometer ontstaat speling. Je hoort dan een ratelend geluid of merkt verlies aan kracht. Tijdig vervangen voorkomt dure reparaties.

Bij AutoHaarhuis beschikken we over de kennis en ervaring om distributiekettingen vakkundig te vervangen. We denken graag met je mee en geven eerlijk advies over de staat van je ketting en wat nodig is voor veilig rijden.

Veelgestelde vragen over distributieketting vervangen

Wat is een distributieketting?

Een distributieketting verbindt de krukas met de nokkenas, zodat de kleppen precies op tijd openen en sluiten. Zo loopt je motor soepel en vindt de verbranding optimaal plaats.

Wanneer moet ik mijn distributieketting vervangen?

Een distributieketting slijt langzaam. Vaak na 100.000 tot 150.000 kilometer ontstaat speling. Je hoort dan een ratelend geluid of merkt verlies aan kracht. Tijdig vervangen voorkomt dure reparaties.

Twijfel je of jouw auto toe is aan het vervangen van de distributieketting? Maak snel een afspraak voor een diagnose.

Waarom een distributieketting vervangen?

De distributieketting is een cruciaal onderdeel van je motor. Hij zorgt ervoor dat alles in de motor precies op het juiste moment samenwerkt. Maar zelfs een stalen ketting slijt na verloop van tijd. Door die slijtage kan de ketting oprekken, verspringen of zelfs breken. En dan loopt de motor flinke schade op. Voorkom problemen door de ketting op tijd te laten controleren en als het nodig is, te vervangen.

Wat is het verschil tussen een distributieriem en een distributieketting?

Een distributieriem en -ketting doen hetzelfde: ze houden je motor perfect in timing. Het verschil zit in het materiaal. De riem is van versterkt kunststof met tanden voor grip. De ketting is van gehard staal met schakels. Beide zorgen voor een goede overbrenging van kracht, maar op hun eigen manier.